کاروانسرای خانات بازار تهران کاروانسراهای تهران خانات کاروانسرا کاروانسرای خانات تهران کاروانسرای خانات معماری کاروانسرای خانات کاروانسرای خانات در تهران
آثار ملی ثبت شده در ایران تهران تهران

کاروانسرای خانات در بافت مرکزی تهران

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹
3,990 بازدید بدون دیدگاه

کاروانسرای خانات یکی از جاذبه‌های تاریخی تهران است که در مرکز پایتخت و در بافت تاریخی آن قرار دارد. ساخت این کاروانسرا به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار و سال‌های حدود ۱۳۰۰ هجری قمری بازمی‌گردد.

تاریخچه کاروانسرای خانات

کاروانسرای خانات تهران در جوار جاده برون شهری تهران یعنی «جاده حضرت عبدالعظیم» بنا گردید که آن زمان از خارج بافت تهران قرار داشته است. این شهر تا اواسط سلطنت ناصرالدین‌ شاه در حصار صفوی که در سال ۹۶۱ هجری قمری بنا گردیده بود، محصور بود و در این زمان حصار قدیمی تهران خراب و حصار جدیدی ناصری گرداگرد آن ساخته شد و بدین ترتیب ضلع جنوبی حصار از خیابان مولوی به خیابان شوش تغییر کرد و با توسعه شهر، کاروانسرای خانات داخل تهران افتاد. این کاروانسرا در نقشه تهران که در سال ۱۳۰۹ هجری قمری توسط نجم الملک تهیه‌ شده است، وجود دارد.

اراضی آن محدوده در سال های پایانی دوره ناصری تا اواخر قاجار به امین السلطان (صدراعظم پادشاهان ناصرالدین‌ شاه، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه) تعلق داشت. کاروانسرای خانات در همین اراضی و ضلع شرقی میدان امین السلطان احداث گردید. بنا در سال ۱۳۵۷ دچار حریق شد و ورودی‌های غربی و شرقی در آتش‌سوزی مسدود شد و سپس کاروانسرا به بنگاه و بعد به انبار تغییر کاربری داد.

کاروانسرای خانات توسط موسی خان امین الملک در سال ۱۳۲۹ هجری قمری به آقای سید علی اردهالی واگذار و سپس در اختیار سید جعفر اردهالی و در نهایت محمد اردهالی قرار داشت.

مشخصات کاروانسرای خانات

مساحت کاروانسرا حدود ۱۰,۵۰۰ مترمربع بوده و معماری آن به شیوه آجرکاری و گره‌سازی می‌باشد و باربرهای آن دیوار حمال آجری است و با مصالح آجر با ملات گل، آهک و گچ، سنگ، چوب و سفال احداث شده است.

خوشبختانه درب اصلی ورودی کاروانسرا از گزند آتش‌سوزی سال ۱۳۵۷ به دور بود. این درب با ارتفاع ۵ متر از چوب روسی ساخته شده و ۴۰ گل‌میخ آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و گرداگرد آن با کاشی رهنمودهای از امام علی (ع) در مورد آداب خرید و فروش نصب شده است.

معماری کاروانسرای خانات

کاروانسرای خانات در زمینی قرار گرفته است که اضلاع چهار گوشه آن غیرمتقارن است اما صحن بنا از محوطه‌ای چهارگوش و متقارن شکل گرفته و به این ترتیب قناسی زمین از دید بازدیدکننده پنهان مانده است. در صحن بنا حجره‌های متقارن که تعداد آن به ۵۴ واحد می‌رسد، استقرار یافته‌اند. صحن دارای دو ایوان است که یک ایوان در سمت شرق به ورودی اصلی بنا راه دارد و ایوان دیگری در غرب به ورودی دوم بنا منتهی می‌شود. ورودی اصلی بنا با دالانی که در اطراف آن حجرات بزرگی قرار دارند به بازار امین السلطان راه دارد. در ضلع شمال شرقی پس از عبور از یک دالان به باربند و اسطبل ها می‌رسیم که در قدیم محل نگهداری چهارپایان بوده است.

مرمت بنا

قبل از ثبت کاروانسرای خانات محمد اردهالی به نمایندگی از مالکان طی توافقات اولیه با سازمان میراث به فکر مرمت بنا افتاده و مرمت با اعتبار شخصی و تحت نظر معاونت حفظ و احیا سازمان و تحت حمایت شهرداری منطقه ۱۲ از تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۸۲ شروع که در اسفندماه ۱۳۸۷ به پایان رسید. اولین بهره‌برداری رسمی از کاروانسرا بعد از مرمت در اسفندماه سال ۱۳۸۸ جهت برگزاری جشن ملی نوروز بود. همچنین بخشی از لوکیشن های فیلم سرکار خانم تهمینه میلانی به نام “پرنسیب” در کاروانسرای خانات برداشته شده است.

گفتنی است در مرمت این بنا مواردی نظیر استفاده از آجر با ملات گچ، آجرکاری، کاشی‌کاری و همچنین تزئینات چوبی درب و پنجره‌ها رعایت شده است. برای پوشش دیوارها از کاه‌گل و آجر شکسته استفاده‌ شده و شکل نورپردازی، تلفیق رنگ‌ها و دیگر مصالح به کار رفته در چیدمان داخلی حجره‌ها به گونه‌ای است که با معماری دوره احداث بنا مطابقت دارد. برای نمونه، تخت‌های چوبی سنتی، گلیم و گبه و اشیای قدیمی در چیدمان داخلی حجره‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. حتی تلاش شده در طراحی آب‌نما نیز مصالحی به کار رود که با بافت مجموعه همخوانی داشته باشد.

کاربری فعلی کاروانسرای خانات

گفتنی است به تازگی در بخشی از این کاروانسرا، رستوران و سفره‌خانه سنتی به نام خانات بازگشایی شده است و بسیاری از مردم شهر تهران برای صرف ناهار و بازدید از این کاروانسرا به این رستوران می‌روند.

ثبت در آثار ملی ایران

این کاروانسرا در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس کاروانسرای خانات

تهران، خیابان مولوی، خیابان صاحب جم، خیابان حاتمی

پست قبلی پستی یافت نشد
جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار
سال ساخت
حدود 1300 هجری قمری
کاربری فعلی
رستوران و سفره خانه سنتی
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۱ مهر ۱۳۸۲
شماره ثبت در آثار ملی ایران
10418
آدرس
خیابان مولوی، خیابان صاحب جم، خیابان حاتمی
امکان بازدید
دارد
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها